3 שאלות שחשוב לשאול לפני הקמת אתר

מורן זלמה

קטרינה (קטה) מוניץ מתארחת בבלוג ועושה סדר לכל מי שרוצה להעצים את הנוכחות המכוונת

כולם (כן, גם אנחנו), מדברים על זה שאתם צריכים אתר. ברור לכם שאתם צריכים אתר ושבעידן של דיגיטציה, אם אתם לא אונליין, אתם לא קיימים. לכאורה – פשוט. בפועל – אנחנו נתקלים בלא מעט בעלי עסקים שמצויים תחת אשליה שאתר הוא סוג של חלון ראווה דיגיטלי קסום, שהלקוחות יעברו לידו, יכנסו מיד וירכשו מכל הבא ליד. ספוילר – זה לא קורה ככה. אם לא עושים את זה נכון, האתר הופך ל "אתר רפאים" והשקעה לא משתלמת שלא מחזירה את עצמה.

בדיוק בגלל זה, ריכזנו עבורכם שלוש שאלות הרות גורל, שמענה עליהן יעזור לכם לדייק ולהעצים את הנוכחות המקוונת שלכם, בלי חשש מבזבוז של זמן, כסף, אנרגיות וכל המשאבים שדרושים כדי לבנות אתר איכותי.

שאלה מס' 1: למה בכלל אני בונה אתר?

מעבר לזה ש "צריך". למה?

יש משהו מרגש בבניית אתר חדש לעסק, או אפילו חידוש ושיפוץ של אתר קיים. הרבה בעלי עסקים מרגישים שהאתר הוא ה "בייבי" שלהם והם צודקים – מדובר בנכס דיגיטלי משמעותי. עם זאת, חשוב לזכור כי האתר לא נועד להיות אלמנט פסיבי בקידום העסק, אלא בדיוק ההיפך מכך. אתר מושקע ומדויק הוא כלי שיווקי עוצמתי, כשהוא מממש את הפוטנציאל שלו מבחינת קידום אורגני, חוויית משתמש והעברת תוכן בעל ערך לגולשים.

לכן, בניית אתר היא החלטה אסטרטגית הדורשת בחינה מעמיקה של המטרות שלכם. אתר איכותי הוא נגיש לקהל ומכיל מידע חיוני על העסק, המוצרים, השירותים והמותג שלכם. הוא מסייע לבסס אמינות, לבנות אמון עם לקוחות פוטנציאליים ולהציג אתכם כאוטוריטות בתחום. בנוסף, אתר אינטרנט מאפשר תקשורת ישירה עם הקהל שלכם ופותח אפיקים חדשים למעורבות ולאינטראקציה עם לקוחות. בהתחשב בכל היתרונות האלו, אתם צריכים לבחון היטב מה המטרה של האתר שלכם.

 דוגמאות למטרות נפוצות:

  • "אני רוצה שהאתר יעודד את הלקוחות ליצור איתי קשר ויקל עליהם לעשות זאת".
  • "אני רוצה שהאתר ימכור, והרבה".
  • "האתר צריך לשמש אותי כדי להגדיל את רשימת התפוצה שלי".
  • "אני בונה אתר תדמיתי, שיציג קטלוג או את תיק העבודות שלי".
  • "האתר צריך לכלול המון תוכן מעניין ובעל ערך ללקוחות שלי, כדי לבסס אותי כאוטוריטה".

חשוב לדעת: לא חייבים לבחור מטרה אחת – אפשר לשים את הדגש גם על כמה מטרות במקביל. אבל, חשוב להגדיר אותן מראש, כדי שכל האתר יבנה בהתאם להן. כל אחת מהמטרות האלו דורשת גישה שונה לעיצוב של האתר, לפונקציונליות שלו ולחוויית המשתמש. לכן, הגדרת המטרות תנחה את כל תהליך הפיתוח וגם תסייע לכם למדוד את הצלחת האתר בהמשך הדרך.

שאלה מס' 2: לאיזה קהל אני רוצה להגיע?

הבנת קהל היעד חיונית לבניית האתר, משום שהוא צריך לפנות אליהם ואל הצרכים, ההעדפות ונקודות הכאב שלהם. כדי להתאים את התוכן, העיצוב וחוויית המשתמש של האתר ללקוחות האידיאליים שלכם, עליכם לבצע מחקר שוק מעמיק ולגבש את מאפייני הקהל מבחינת גיל, סטטוס, מקום מגורים, תחומי עניין וכל דבר רלוונטי אחר שיסייע לכם לפתור את הפחדים ואת הכאבים של קהל זה, על-ידי כך שתספקו פתרונות בעלי ערך.

דוגמאות ליצירת פרסונות של קהל היעד ומידע חיוני נוסף אפשר למצוא במאמר המלא שלי על אפיון אתר. בכל מקרה, אחרי גיבוש הפרסונות צריך גם להבין איזה מסע לקוח קהל היעד עובר, עד שהוא רוכש את המוצר או את השירות שאתם מציעים.

רגע, מה זה מסע לקוח?

מסע לקוח הוא מושג בסיסי בעולם העסקים והשיווק, המקיף את כל התהליך שעובר הצרכן תוך כדי אינטראקציה עם מותג, חברה, מוצר או שירות. מדובר בחוויה הוליסטית, המתרחשת מהפעם הראשונה שהוא נחשף למותג ועד לרכישה הסופית ואף אחריה, במטרה להבין ולשפר כל נקודת מגע לאורך הדרך. 

מסע לקוח נחלק לכמה שלבים:

1. בחשיפה הראשונה של הלקוח למותג, בין שבאמצעות פרסום, מפה לאוזן או מחקר מקוון. בשלב זה, הלקוח הפוטנציאלי הופך מודע למוצר או לשירות ומתחיל לגבש תפיסות.

2. מעבר לשלב השיקול, שבו הלקוח מעריך באופן אקטיבי אפשרויות שונות. הוא עשוי לעיין בביקורות, להשוות תכונות ופיצ'רים ולבקש המלצות לפני קבלת החלטה.

3. שלב הרכישה, שבו מתבצעת העסקה. שלב זה הוא קריטי, שכן הוא קובע אם ציפיות הלקוח לא מתקיימות, מתקיימות או עולות עליהן.

מסע הלקוח אינו מסתיים ברכישה משום שאחריה הלקוח מעריך את החוויה שלו עם המוצר או השירות ומחליט אם להפוך ללקוח חוזר או לחלוק את הניסיון שלו עם אחרים.

מסע הלקוח משפיע על אפיון האתר

הבנת מסע הלקוח מאפשרת לעסקים לזהות נקודות כאב והזדמנויות לשיפור ומאפשרת להם לספק חוויה חלקה ומספקת בכל שלב. על ידי מיפוי מסע זה, אפשר להתאים את מאמצי השיווק, לשפר את שירות הלקוחות ולבנות קשרים ארוכי טווח עם הלקוחות, כדי להניע צמיחה והצלחה עסקית.

חשוב להבין כי קצב קבלת ההחלטות של הלקוחות יכול להיות שונה בין לקוח ללקוח ובין מוצר למוצר. לכן, צריך להגדיר מהם שלבי מסע הלקוח שהלקוחות שלכם יכולים לעבור עד שהם יקבלו החלטה לרכוש מהאתר שלכם, או ליצור עמכם קשר. בהמשך לכך, יש להתאים את התוכן באתר לכל שלב במסע הזה.

שאלה מס' 3: מה הערך של האתר יחסית לרשתות חברתיות?

למדיה החברתית יש תפקיד משמעותי בשיווק המודרני ובהחלט שווה להקדיש לה התייחסות נפרדת בהתפתחות העסקית והאישית שלכם. אבל כזכור, כרגע באתר עסקינן. לכן, לפני שאתם בונים אתר אינטרנט או אפילו משפרים אתר קיים, אתם צריכים לשאול את עצמכם: מהם היתרונות של אתר האינטרנט לעומת הרשתות החברתיות? לרוב, היתרונות הם ברורים:

ראשית, האתר נמצא בבעלות מלאה ובשליטה שלכם. לרשתות החברתיות יש כללי משחק משלהן ומי שרוצה לשחק במגרש שלהן, צריך לפעול על-פי הכללים, "או ש". אז נכון, יש לכם שליטה מסוימת על הנראות של העמוד העסקי שלכם ועל הפוסטים שאתם מעלים, אבל הבעלות על הפלטפורמה נמצאת בידיים של מישהו אחר, וכך גם השליטה על מה מותר ומה אסור. 

גם אתר וגם עמוד ברשתות החברתיות הם נכסי נדל"ן דיגיטלי ואפשר להסביר את ההבדל ביניהם על-ידי אנלוגיה מעולם הנדל"ן הפיזי: פרופיל ברשת חברתית הוא נכס שהשכרתם, יש לכם מפתח אבל אם תפרו את החוזה בעל הבית יוכל להיפרד מכם לשלום וגם להחליף את המנעול בדלת. לעומת זאת, אתר אינטרנט הוא דירה שקניתם. אתם רשאים לבצע בה החלטות, לערוך בה שינויים, לצאת ולהיכנס אליה מתי שתרצו, לעצב אותה כאוות רצונכם, לארח בה ועוד. 

אתר בהתאמה אישית

בהמשך לכך, חשוב להדגיש כי אתר אינטרנט מאפשר לכם ליצור חוויה ממותגת המותאמת למבקרים. זהו אחד הביטויים הכי ממוקדים ובולטים לשליטה שלכם בנראות של האתר, מבחינה ויזואלית ואסטרטגית.

בהיבט הוויזואלי, שפה עיצובית היא לב הזהות החזותית של האתר שלכם. אם עוד לא גיבשתם אותה – זה הזמן לעשות זאת, כדי שתוכלו לבנות את האתר בהתאם לה, למשוך את המשתמשים ולהשאיר אותם באתר כמה שיותר. שפה עיצובית מוצלחת היא כזו המיישרת קו עם ערכי הליבה של המותג ושל קהל היעד שלו, מעוררת את הרגשות הנכונים ומפתחת סקרנות, אמון והזדהות. בעוד הרשתות החברתיות מגבילות אתכן בשימוש באלמנטים גרפים הקשורים למיתוג שלכם, או "מערבבות" את המיתוג שלהן עם שלכם כדי להזכיר לכם "מי בעל הבית", באתר שלכם אתם חופשיים לשחק עם העיצוב ככל העולה על רוחכם ואפילו לא מוגבלים מבחינת הגודל של אלמנטים שונים. זאת בניגוד למה שקורה ברשתות החברתיות, הדורשות מכם לעמוד בתנאים הגרפיים של תמונת קאבר, פוסט וכדומה.

בהיבט האסטרטגי, הדגש צריך להיות על חווית משתמש אינטואיטיבית ואידיאלית. חוויה זו מתחילה בהגדרת המבנה ההיררכי של האתר: הדפים שיופיעו, המיקום שלהם, החיבור ביניהם, הפריסה והניווט באתר ועוד. למבנה אתר מדויק יש חשיבות נוספת – בהיבט של קידום אורגני. ארגון היררכיית התוכן בצורה יעילה, משפר את המיקום של אתר במנועי חיפוש כמו גוגל, מה שיכול להגביר את התנועה האורגנית אליו. זהו יתרון משמעותי על פני הרשתות החברתיות, שבהם אלגוריתמים שונים (שלפעמים מאתגר מאוד לפצח את הלוגיקה המפעילה אותם) שולטים על החשיפה של התוכן האורגני וגם על מעורבות הלקוחות והאינטראקציה איתם.

יתרון נוסף של אתר אינטרנט על פני הרשתות החברתיות, הוא מאגר המידע שהוא מאפשר ליצור. אתר איכותי יכול לרכז ולהציג את כל המידע הדרוש על העסק, בצורה בהירה ונגישה. אפשרות זו מוגבלת יחסית ברשתות החברתיות ואי אפשר לבצע לה התאמה אישית.

עם כל זאת חשוב לי לציין שאתר לא מחליף פעילות ברשתות חברתיות (ולהפך), לכן עליכם להיות מוכנים מראש לכך שתצטרכו לעסוק בכמה אפיקי שיווק ופיתוח המותג שלכם במקביל. השאלה החשובה שעליכם לשאול את עצמכם בסופו של דבר, זה האם אתם מוכנים להשקיע במספר אפיקים? האם השלב העסקי הנוכחי בו אתם נמצאים מאפשרים לכם את זה? ואם לא, לתעדף נכון את מאמצי השיווק והפיתוח שלכם בהתאם, תוך תכנון מוגדר קדימה: מתי יהיה שלב ההתפתחות הבא?

עניתם על כל השאלות? זה הזמן לצעדים הבאים

בניית אתר אינטרנט עבור העסק דורשת חשיבה אסטרטגית מעמיקה וגיבוש אפיון מדויק. באמצעות הגדרת מטרות ברורות, הבנת קהל היעד והבנת הערך הייחודי של האתר לקידום העסק, תוכלו להשתמש בו כדי ליצור נוכחות דיגיטלית משמעותית, שמובילה לתוצאות בשטח.

אחרי שתגבשו את האפיון, תוכלו לעבור להיבטים אסטרטגיים נוספים של התהליך, כגון: בחירת הפלטפורמה עליה יבנה האתר (לדוגמה וורדפרס או וויקס) החלטות לגבי התוכן, מילות המפתח שיופיעו בו ומי כותבת אותו, הנגשה של האתר, היבטים משפטיים ורגולטורים (תקנון, מדיניות החזרות וכדומה), חיבור לסליקה, קידום ועוד. כאמור, גיבוש ההחלטות האלו מבעוד מועד, הוא מה שעושה את ההבדל בין עוד אתר גנרי שלא מספק ערך מיוחד עבור העסק, לבין אתר שהופך לנכס מוביל ומניב. יתרה מכך: זה מה שיקל עליכם את כל תהליך בניית האתר מלכתחילה.

מאחלת לכם בחירות מושכלות.

קטרינה (קטה) מוניץ – מפתחת ומשפרת אתרים פרקטיים שמביאים למקסימום תוצאות.

 

תהיו בקשר!

מוזמנים למלא את הטופס ונחזור אליכם בהקדם עם כל הפרטים

  • שדה זה מיועד למטרות אימות ויש להשאיר אותו ללא שינוי.

פוסטים אחרונים

נעים להכיר: הילה יחימוביץ קדמון

איך לתמחר את הזמן שלך נכון? ומה זה אומר למחדש תוכן? הטיפים השווים של הילה יחימוביץ קדמון, יוצרת תוכן ומנהלת סושיאל לעסקים

3 שאלות שחשוב לשאול לפני הקמת אתר

קטרינה (קטה) מוניץ מתארחת בבלוג ועושה סדר לכל מי שרוצה להעצים את הנוכחות המכוונת

נעים להכיר: מעין ברג'יק

איך להעלות מחירים ולהישאר בחיים? למעין ברג'יק, יוצרת תוכן ומעצבת מצגות, יש כמה טיפים יצירתיים

הפרוייקטים שלנו

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart